Dag 5

25 juli 2015 - Mostec, Slovenië

Code geel werd oranje en toen ROOD met hoofdletters in Nederland. Ik zie omgewaaide bomen en kapot gewaaide parasols verschijnen op smoelenboek. Het weer in NL zal me worst zijn, we zijn op vakantie tenslotte, maar het laat me niet koud natuurlijk. Ik hoop dat jullie dakpannen er nog liggen en dat de aangeharkte tuintjes nog op orde zijn. Vanmorgen hebben we even een rondje gemaakt om de schade op te nemen in ons tijdelijke tuintje. Tussen de tenten van de Vacansoleil medewerkers is een electriciteitskastje gesmolten door de blikseminslag van gisteravond. Er lag een verbrand dekbed naast en er hing een brandlucht. Arme meid die waarschijnlijk met haar telefoon op bed lag toen de bliksem insloeg. Het is goed afgelopen gelukkig. Vannacht was het verder rustig. We slapen allemaal als roosjes hier en worden niet één keer wakker. Gelukkig maar want wakker betekent plassen en dan moet je in het donker de steiger over. Er brandden ooit lichtjes op de steiger maar zoals het een goed zuid oost Europees land betaamd zijn deze stuk gegaan en bekommert men zich niet om een reparatie. Jammer want het zou er zoveel gezelliger uitzien. Gezelligheid hebben ze hier sowieso niet veel kaas van gegeten. Restaurantjes en barretjes moet je zoeken met een loep. Ik heb nog geen Sloveense cultuur of gerechten kunnen ontdekken. Het zijn vooral Oostenrijkse en Italiaanse invloeden die de boventoon voeren. Kortom pizza, schnitzel en bier in grote flessen. Niks mis mee maar niet iedere dag graag. Intussen zijn onze Sloveense buren vertrokken en hebben plaats gemaakt voor "kei gezellige" Brabanders. Tenminste dat lijkt hij zelf te vinden want hij grijpt iedere gelegenheid aan voor een praatje. De handdoeken hangen te drogen aan het waslijntje en hij vroeg gelijk of we hem niet meer wilden zien omdat we een barricade hadden gebouwd. Uh.... wist niet dat het zo opvallend was maar ik kom hier voor mijn rust en heb geen behoefte aan gezellige buren. Dat zijn de geneugten van een camping ben ik bang dus ik pas me aan en maak een praatje op z'n tijd. Het weer is nog steeds een beetje grillig. Vanmiddag ineens een inktzwarte lucht en een paar flinke windstoten. Er hing regen in de lucht maar die bleef lekker hangen. De windvlagen hebben een paar tenten meegenomen en de zon teruggebracht. Het is lekker afgekoeld tot zo'n 25 graden. Prima vakantie temperatuur wat mij betreft. Al met al niet zo'n spannende dag maar blijkbaar genoeg om weer een pagina mee te vullen en jullie tot het einde mee te "boeien". Althans dat hoop ik. Ik ga mijn loep zoeken want mijn schnitzel en bier wachten.